HYENISM: otázky a odpovede k novému albumu „The Sewer“

HYENISM

Bratislavská dvojica s názvom HYENISM ma dostala už pred troma rokmi s EP „Wolfram III“, kde rozpútali post-black metalové peklo. Prišiel december 2020 a chalani vypustili do sveta ich prvý dlhohrajúci album „The Sewer“. Hudobne dospeli, na novinke znejú viac komplexnejšie, vyvážene, no stále tajomne, atmofericky a neuroticky. Takáto záležitosť sa nemohla obísť bez poriadneho rozhovoru.

HYENISM

HYENISM

Albumu ste dali názov „The Sewer“ – čiže v preklade špinavá kanalizácia. Dobre som to preložil? Čo ste chceli týmto názvom povedať?

…myslené ako Stoka. Stoka vo vašom hrudníku, kde sa koncentruje kal problémov a úzkosť, ktorú mnohí z nás poznajú a majú s ňou osobné skúsenosti, každý ju potláča individuálne. Niektorí chľastom, drogami, vytesňovaním, či zapieraním. Je deštruktívna. Myslím, že v tejto dobe to je ešte aktuálnejšia téma, stále však každodenná súčasť mnohých…

O čom je lyrická stránka nového albumu?

O duševnej nepohode. O rezignácií. O pocitoch. O chlade. O genofonde.
Nič pozitívne tam asi nie je…teda aspoň dúfam, haha.

Bicie na albume vám nahral Poliak – Krzysztof Klingbein. Prečo ste si vybrali práve jeho?

Nájsť vhodného bubeníka, ktorý vie smažiť bol plán A. Automat bola záloha. Pozrite si jeho tvorbu a nie je o čom. Profesionál. Z toho však už len vyplýva, že pomyselnú latku sme si nastavili vysoko na naše pomery, tým pádom pri skladaní live zostavy, budeme mať čo robiť.

Zvuk albumu je mohutný, monštruózny a pritom je všetko počuť vyvážene. Aký zvuk ste chceli dosiahnuť?

Môj pôvodný amatérsky mix a master, bol viac zliaty, chaotický, možno trochu viac démonický, hlavne čo sa vokálov týka. Finál zvuku je o mnoho reálnejší, v zmysle zachovania pôvodného feelingu gitár a aj vokálov. Marston mal voľnú ruku a dal tomu vyváženú konkrétno-éterickú farbu. Mohutnosť by som pripísal rôznym ladeniam gitár (C a E ladenie, basa je na B) a tým pádom máme relatívne široký rozsah tónov.

Mastering a mix prebehol v New Yorku pod taktovkou Colina Marstona (Menegorth, The Thousand Caves studio) z kapiel ako KRALLICE alebo GORGUTS. Vybrali ste si ho práve preto, že robí podobnú hudbu ako vy a tým pádom jej bude dobre rozumieť? Alebo bolo za tým niečo iné?

Presne tak. Či už v našej hudbe cítiť inšpiráciu jeho kapiel, alebo nie, je to hlavný zdroj chuti tvoriť. Počúvať s ním blogy, alebo čítať rozhovory, počúvať šialený vývoj Krallice… Človek zistí, že je otvorený, inovatívny a nebojí sa experimentovať. Vysvetľoval mi fenomén Loudness War, a preto je album možno nie „nahlasnejší“, za to je v ňom priestor pre dynamiku zvuku.

HYENISM - The Sewer

HYENISM – The Sewer

Je náročné presvedčiť takéto meno, aby sa postaral o zvuk (pre neho) neznámej kapely zo Slovenska? Čo vravel na vašu hudbu?

Jeho pripomienky boli skôr pozitívne. Trošku ofrflal zvuk gitár, čo je úplne pochopiteľné (do budúcna si dám na tom viac záležať, haha). Pre mňa to bola skvelá skúsenosť, vyskúšať si túto online spoluprácu s niekým, kto sa tým živí a vie čo robí. Poslali sme mu základné info o kapele, demo poslednej pesničky „Nihilium“, ktorú sme považovali za najrelevantnejšiu skladbu albumu. Plus malú lichôtku (haha) a za 30 dní som už posielal peniaze do NY. Master bol vo Vajnoroch.

Nový album mi znie oproti predchádzajúcim EP viac dospelo – vyvážene, komplexnejšie, no stále tajomne, atmosfericky a „neuroticky“. Vy ako vnímate vás hudobný posun oproti poslednému EP?

Asi každý hudobník sa chce niekam posúvať, česť výnimkám. U nás to je asi prirodzené, keďže počúvame omnoho technickejšie kapely ako sme my a vidíme, že hudba sa neskutočne posúva vpred. Takže nemáme šancu stíhať síce technicky, ale je to minimálne motivácia. „Wolfram III“ bol dosť freestyle, bez nejakých ambícii. Pamätám si ako sme ukončili finálnu fázu EP. Proste nás to už nebavilo a zavesili sme to na net tak ako to bolo, nech sa toho už zbavíme, haha. A tie prívlastky, ktoré spomínaš, sú trefné. Ak to z toho cítiť, tak sa nám podaril splniť zámer.

Obal albumu zdobí tajuplná masa červov či chápadiel. Čo prezentuje Váš obal?

Vizuál albumu priamo súvisí s jeho názvom, teda aj jeho význam je rovnaký. Červy nám prišli ako najvýstižnejšie pre znázornenie pocitov, ktoré človek prežíva v stavoch spomenutých v prvej otázke. Náš grafik je veľký obdivovateľ fauny a prišiel s týmto nápadom, takže ďalej to už bola iba otázka, kde nájsť vhodné zábery. Podarilo sa mu natrafiť na Čecha Jána Hamrského (lifeinfreshwater.net), ktorý ochotne súhlasil s použitím svojich makro fotografií. Zábery presne spĺňali a vystihovali predstavu, takže ďalšie úpravy už boli iba v zmysle farebného zladenia s atmosférou hudby.

Uprostred vášho loga je akýsi zvláštny „dvojitý“ obrátený kríž. Má nejaký hlbší význam?

Okrem nového loga kapely, ktoré vzniklo popri realizácii coveru sme začali používať aj symbol tvorený písmenom „H“. Keďže sme s ním natoľko stotožnení, zakomponoval sa aj do samotného loga, kde zároveň slúži ako centrálny prvok, ale už pri písmene „N“. Takže ak to celé zhrnieme, nejde o obrátený kríž, či iný náboženský motív, ale o symbol nás, ako kapely. Symetria spolu s OCD vytvára pomyselný pokoj, systém v hlave, aby človek vedel ako tak trochu fungovať.

HYENISM

HYENISM

Album vyšiel digitálne. Plánujete aj fyzické vydanie?

Áno. Skúšame otravovať cez mail ľudí a vydavateľstvá, ale hudby je strašne veľa, treba byť asi naozaj niečo extra, či originálny. Nemám s tým skúsenosti, ale nechám si poradiť ak sa niekto chcel angažovať, či pomôcť. Uvidíme ako sa veci vyvinú, prípadne si to vytlačíme sami v malom náklade (ideálne vinyl), tak pre potešenie samých seba a pre nášho naj fanúšika, ktorý by to CD, či vinyl veľmi chcel, haha. (Pozdravujeme ho, on bude vedieť o koho sa jedná)

V kapele ste stále dvaja, nerozmýšľali ste, žeby ste doplnili rady o bubeníka. Poprípade, nerozmýšľate aj nad koncertami (keď sa bude dať)?

Ako som spomínal. Nájsť bubeníka na live bude náročné. Týmto spôsobom si spravím mini reklamu. Ak sa niekto cíti na to, ozvi sa, budeme len radi. Možno budeme musieť skúsiť hľadať aj u susedov v zahraničí. Len podotýkam, že u nás v skúšobni sa viac fajčí ako hrá, takže bacha na to, haha. Basáka máme tiež takého teoretického, čas ukáže, či sa do toho pustíme, ale minimálne jeden koncert by som ešte rád absolvoval.

PS: Ďakujeme Hlukoskopu, za to, že nám dávajú priestor prezentovať sa takto slovami a za veľmi pekné umiestnenie v ich koncoročnom rebríčku. Takisto, že zaevidovali EP „Wolfram III“ pred rokmi a pomohli nám nájsť si tú malú Fan základňu. Respect! Pekný nový rok…

Linky na kapelu:
https://www.facebook.com/hyenism
https://hyenism.bandcamp.com/

Autor: Lukáš Polák – šéfredaktor

Ak sa Vám naša práca páči, môžete nás podporiť týmito spôsobmi.

1. Prihlásiť sa na odber videí na Youtube.
2. Lajknúť našu Facebook stránku a nastaviť si upozornenia.
3. Pridať sa do FB skupiny.
4. Sledovať fotky zo zákulisia na Instagrame.
5. Zdieľať naše články a videá.

(Ak sa Vám niečo nepáči, napíšte nám konkrétny prípad a my sa to pokúsime vylepšiť.)

Ďakujeme, že nás sledujete a podporujete, zostaňte s nami.


O Lukáš Polák

Lukáš "Bukáčo" Polák - šéfredaktor Hlukoskopu. Horlivý fanúšik slovenského undergroundu so záľubou pre tvrdý metal. Podporovateľ všetkých druhov metalu a zberateľ LP/CD/MC chuťoviek. Začínal ako redaktor pre populárny webzine – metalexpress.sk, prispieval aj do časopisu Rock Hard, kde nadobudol skúsenosti a zároveň sa v ňom prebudila túžba podporovať náš underground. Svoj zámer chce uskutočniť v rámci projektu Hlukoskop, kde sa bude prioritne venovať našej scéne. Týmto ukazuje metalový paroháč k vám a je na vás, či ho v jeho práci podporíte.