Tryzna Production: „Black metal neberieme len ako hudobnú formu, ale ako komplexnú umeleckú formu!“


Tryzna Production

Tryzna Production

Black metal má stále určitú auru a vlastnú hĺbku. Potrebuješ obetovať čas a námahu aby si odkryl okienko do tohto sveta. Podobným spôsobom chceme aj my nahliadnuť do čierneho žánru a preto sme oslovili chalanov z Tryzna Production, aby nám porozprávali ako to vyzerá s black metalom u nás. Rozobrali sme ich prácu, ako sa snažia podporovať našu scénu, čo to všetko obnáša, rozobrali sme aj najnovšie splitko CONCUBIA NOCTE a AEON WINDS a nahliadli sme aj do budúcnosti. Ako sami zistíte, black metal má svoje čaro!

Cawte. Poďme od začiatku, ako ste založili Tryznu? Čo vás k tomu motivovalo?

Vždy sme black vnímali odlišne než ostatné metalové žánre. Prišlo nám to tak, že black obsahuje niečo mystické a magické, niečo „meta“ čo iné metalové žánre nedokázali uchopiť. Aj keď sme sa k nemu dostali v pomerne mladšom veku, snažili sme sa pochopiť nielen jeho vonkajšie, ale aj vnútorné atribúty. Časom naša fascinácia týmto žánrom prechádzala od pasívneho počúvania k aktívnejšiemu tvoreniu. Chceli sme však okrem tvorenia vlastnej muziky podporiť aj ľudí s podobnou vášňou pre tento žáner. Narazili sme aj na nejaké prekážky. Tou hlavnou bola (a je) skutočnosť, že black na Slovensku má veľmi úzky okruh poslucháčov či ľudí, ktorí ho podporujú. To nám však nikdy nejak extrémne neprekážalo a práve pre nich sme sa rozhodli prísť s myšlienkou menšieho slovenského vydavateľstva. Tak vznikla Tryzna.

Čo to vlastne „tryzna“ znamená? Čo tam všetko robíte a ako podporujete blackovú scénu?

Názov Tryzna sa spája so staroslovanskými pohrebnými rituálmi. Ako sme povedali, myšlienka bola už od začiatku jasná: podpora domácej scény. Začínali sme skôr distribúciou niektorých našich albumov. Keďže na Slovensku nebolo veľa možností s vydávaním, snažili sme sa pretlačiť niektoré naše hudobné projekty do zahraničia. To sa aj vcelku úspešne podarilo. Ako Concubia, tak Karpathia dostali ponuku na 1000 CD vydaní v Kanade. Tak sme prišli s myšlienkou, že časť nákladu, čo nám vydavateľstvo pošle by sme radi dostali k ľudom na našej rodnej hrude. Neskôr sme prišli s menšími CD-R vydaniami niektorých domácich SVK BM skupín, keďže robenie lisovaných CD sa dalo až od 500 kusov, čo sme nemali vtedy komu predať či distribuovať. Z našich vecí, čo sme buď distribuovali alebo vydali boli kapely ako Concubia Nocte, Karpathia, Ancestral Volkhves, Korium, Evil, či medzinárodný projekt: Tribute Emperoru. Podporu domácej scény sme sa snažili robiť nielen vydávaním hudobných nosičov, ale aj informovaním o rôznych blackových podujatiach ako Noc Besov či Perunica. Ako poslednú vec sme nahodili www.tryznaproduction.bandcamp.com, kde sme so súhlasom autorov uploadli okrem slovenských blackových aj niektoré slovenské deathové vydania, ktoré považujeme za top. Až na najnovšie vydania si poslucháči môžu všetko stiahnuť zadarmo. (Po „buy now“ stačí napísať cenu: 0 a začne download).

split – CONCUBIA NOCTE a AEON WINDS

split – CONCUBIA NOCTE a AEON WINDS

V týchto dňoch vyšlo splitko CONCUBIA NOCTE a AEON WINDS „Poslední Vlci“. Mohol by si nám ho viac priblížiť? Prečo sa práve tieto dve kapely spojili?

Concubia a Aeon sa poznajú už dlhšiu dobu, keďže jednotliví členovia spolupracovali na spoločnom projekte Karpathia. Obe skupiny mali materiál, ktorý chceli vydať avšak minutážou nestačil na full lengthy pre každú skupinu samostatne a tak sa rozhodli pre spoločný split.

Apropo, Concubiu som sa (po vydaní LP „Poslední Vlci“ niekedy po lete 2016) rozhodol ukončiť, keďže už pár rokov pracujem na ďalšom („surovejšom“) projekte. Nechcem zatiaľ veľa prezrádzať, dúfam, že do pár rokov to bude hotové.

Na tomto splitku sa nachádza kopec hostí, najviac z našej scény ako Černorog (Ancestral Volkhves), Peter a Robo (Infer), Feda (Ravenarium), Gianna (Depressy), ale nájdeme tam dokonca aj Brynjarda Tristana (ex-DIMMU BORGIR, ex- Old Man’s Child), ako vznikla takáto mohutná spolupráca? Ako to celé prebieha?

Keďže pôsobíme na domácej scéne aktívne viac než 10 rokov, tak sme mali za túto dobu možnosť spolupracovať s viacerými talentovanými ľuďmi. Toto split je pre nás niečo ako kamarátske hosťovanie medzi skupinami, ktoré zo Slovenska považujeme z blacku za najrelevantnejšie. Mimo vymenovaných sme sa ešte rozhodli osloviť Carpatha zo skupín Slavigrom, Warmarch, Skon, Evil (po novom Skaza). Zo zahraničia zahosťoval na klávesoch a čistých vokáloch človek, ktorého si taktiež veľmi vážime (vystupoval aj na tribute Emperoru) menom Dis Pater z austrálskeho atmo-black projektu Midnight Odyssey. No a participácia Brynjarda Tristana vzišla zo vzájomnej komunikácie so Svarthenom na základe skutočnosti, že je nám všetkým raná tvorba Dimmu Borgir veľmi blízka (na rozdiel od tej neskoršej).

Splitko ste sprostredkovali „digitálne“, oficiálne vyšlo u poľských Eastside a švajčiarskych Asgard Hass. Prečo len digitálne, už sa nechcete venovať fyzickým nosičom či aká je situácia?

Spoločné CD vydanie v Poľsku a Švajčiarsku bolo vopred dohodnuté. Tryzna v minulosti pôsobila ako oficiálna distribúcia Eastside na Slovensku a teda môžeme povedať, že vzájomné vzťahy boli vždy nadštandardné. Asgard Hass zas minulý rok organizoval koncert Aeon Winds vo Švajčiarsku, s ktorým bol Aeon veľmi spokojný a tak sme týmto vydavateľstvám navrhli spoločné vydanie. Obe súhlasili na vydaní CD a neskôr LP. My sme participovali digitálnym vydaním, keďže sme v nedávnej minulosti založili spomínaný bandcamp. V budúcnosti sa samozrejme nebránime opätovne fyzickým nosičom v prípade, že nás niečo zo slovenskej tvorby zaujme.

tribute Emperor

tribute Emperor

Čo u vás najzaujímavejšie vyšlo, resp. s čím si najviac spokojný a určil by si to za top? Na druhú stranu, čo by si chcel v budúcnosti u vás vydať, resp. čo je tvojím snom raz mať pod tvojou značkou?

Nebudeme si hladiť ego a vyjadrovať sa, že čo považujeme za „top“ z vecí, čo sme vydávali, o tom nech rozhodnú poslucháči. Avšak faktom zostáva, že najväčší hype získal Tribute Emperoru, keďže bol zastrešený Candelightom.

Našim snom je mať pod Tryznou kapelu, ktorá by dokázala byť slovenskou vlajkovou loďou a bola by patrične rešpektovaná aj zahraničím. Nebola by teda len „lokálnou kapelou“ ako to v našich končinách obyčajne s metalovými kapelami býva…

Mohol by si nám popísať celý systém, ako to u vás prebieha?

Ide o určite nie krátky a už vôbec nie jednoduchý proces. Jedna vec je dať dohromady muziku, grafiku, texty a podobne. Ďalšiou vecou je technický aspekt. Od prípravy grafiky pre továreň, kde človek nikdy nevie, či nepozmenia nastavenia farby alebo osadenie, až po následnú distribúciu nosiča a jeho reklamu. Všetko vyžaduje maximálne zanietenie, chuť a samozrejme peniaze. Ale my sme vždy verili, že na Slovensku potenciál je a veľmi radi ho teda podporíme dovtedy, pokiaľ budeme môcť.

Aké máte plány do budúcnosti, čo najbližšie chystáte?

Momentálne chceme rozdistribuovať dva aktuálne vydané tituly a to spomínaný split a neofolk ambient projekt Dissvarth, ktorý má Svarthen z Aeon Winds s taktiež spomínaným Dis Paterom z Midnight Odyssey. V prípade záujmu o tieto nosiče nás môžu čitatelia kontaktovať na tryzna.prod@gmail.com. Ďalej sa chystáme spropagovať momentálne pripravovaný projekt medzi Igricom a Svarthenom, ktorý nebude v blackovom šate, ale skôr v duchu doomu, povedali by sme, že to bude niečo na štýl starej Katatonie. Pôjde teda o niečo trošku iné, ale môžeme povedať, že je sa na čo tešiť. Koštovka z pripravovaného albumu sa objaví na našom bandcampe čoskoro.

Ako vidíte black metal u nás? Keby si mal porovnať jeho začiatky s dneškom, čo sa ti zdá, že sa zlepšilo a čo naopak zhoršilo?

Ak to pojmeme chronologicky, tak v 90. rokoch, kedy bol najväčší rozkvet blacku, sme u nás mali dva albumy. Prvým „pokusom“, ktorý by sme blackom ani moc nenazývali bol michalovský Nemrael a druhým suverénny black v podaní martinského Mystic Death. Martinčanov teda považujeme za prvý black metal na našej rodnej hrude. Celkovo sme sa tejto téme obšírnejšie venovali v článku pre server „My Kreatívci“, kde nás oslovili na to, aby sme urobili biografiu slovenského blacku. Išlo o krátku históriu slovenského black metalu od 90. rokov až po súčasnosť. Spomenuli sme podľa nás najdôležitejšie skupiny, vydavateľstvá, grafikov, či jednotlivcov, ktorí sa podieľali na rozvoji domácej scény. Avšak našim cieľom nebolo spomenúť úplne všetko. Šlo nám skôr o priblíženie tých najrelevantnejších a (podľa nás) najkvalitnejších počinov, ktoré sa u nás zrodili. Ak sa podaktorí budú čudovať, prečo sme zvolili práve tento server na urobenie tejto našej mini biografie, tak odpovieme jednoducho: nikoho iného zo slovenských metalových webzineov slovenský black nikdy poriadne nezaujímal (česť niektorým výnimkám ako Bes či Necrosphere). V Tryzne máme jedno pravidlo: „Ak ste si dali námahu nám napísať, dáme si my námahu vám odpísať.“

A čo sa zhoršilo? Nemáme pocit, že by sa niečo vyslovene zhoršilo, skôr sme predpokladali, že sa black metal na Slovensku obohatí o nové a hlavne relevantné kapely, čo nemáme pocit, že by sa stalo. Hovoríme schválne „relevantné“, keďže black metal neberieme len ako hudobnú formu, ale ako komplexnú umeleckú formu, ktorá má nielen svoju muzikálnu, ale aj ideovú a vizuálnu zložku. Často sa stáva, že kapela sa síce snaží hrať black metal, ale v ostatných aspektoch totálne zlyhá. Ďalším bodom by bolo slovenské publikum zaujímajúce sa o slovenský black metal alebo skôr nedostatok tohto publika. Metal na Slovensku sa v 90. rokoch točil viac okolo deathu. Momentálne máme skôr pocit, že ide o nejaké core-y a podobné veci, čo ide uplne mimo nás. Problém na Slovensku však ani nie je skutočnosť, že album kúpi alebo na koncert príde menej ľudí, to je sekundárne. Dôležitejšia je skutočnosť, že tu ani nie je moc ľudí, ktorí by počúvali nejaký kvalitný zahraničný black, nie to ešte podporovali domáci black metalový underground. Žiaľ tá tradícia tu nikdy nebola. Dúfali sme však, že vytvorením niektorých kapiel, či labelu alebo labelov sa niečo naštartuje, ale nemáme pocit, že by k tomu prišlo. Uvidíme, čo ukáže budúcnosť.

V akých kapelách vidíš v súčasnosti u nás budúcnosť black metalu? Poprípade, ktoré patria k tvojim obľúbeným zo Slovenska?

K obľúbeným isto patria veci, ktoré máme na našom bandcampe. Avšak za top z celej slovenskej black metalovej produkcie považujeme Ancestral Volkhves a ich album „Perun do Vas!!!“, kde na čistých vokáloch hosťuje aj Máša z ruskej Arkony. Inak máme veľmi radi aj tvorbu Dloga a Carpatha v projekte Evil (momentálne spomínaná Skaza). Z noviniek nás zaujala posledná vec od banskobystrických Porenut či debutové demo od viac atmo-black projektu Et Cetera. Spomenuli by sme aj death/black metalový návrat do 90. rokov v podobe debutovej nahrávky bratislavských Goatcraft. Tým sa podarilo byť zastrešení špičkovým vydavaťeľstvom Iron Bonehead prod., k čomu gratulujeme.

Ďakujeme veľmi pekne za váš čas. Držíme palce do budúcnosti.

Ďakujeme veľmi pekne za možnosť vyjadriť sa v Hlukoskope a želáme veľa zdaru!
S pozdravom Nocturnal a Odolen za Tryzna prod.

Odkazy na Tryzna Production:
https://www.facebook.com/TryznaProduction/
www.tryznaproduction.bandcamp.com

Autor: Lukáš „Bukáčo“ Polák – šéfredaktor

Ak sa Vám naša práca páči, môžete nás podporiť týmito spôsobmi.

1. PayPal Donate Button
2. Prihlásiť sa na odber videí na youtube.
3. Lajknúť našu facebook stránku a nastaviť si upozornenia.
4. Zdieľať naše články a videá.

(Ak sa Vám niečo nepáči, napíšte nám konkrétny prípad a my sa to pokúsime vylepšiť.)

Ďakujeme, že nás sledujete a podporujete, zostaňte s nami.

Komentáre


O Bukáčo

Lukáš „Bukáčo“ Polák – šéfredaktor Hlukoskopu. Horlivý fanúšik slovenského undergroundu so záľubou pre tvrdý metal. Podporovateľ všetkých druhov metalu a zberateľ LP/CD/MC chuťoviek. Začínal ako redaktor pre populárny webzine – metalexpress.sk, prispieval aj do časopisu Rock Hard, kde nadobudol skúsenosti a zároveň sa v ňom prebudila túžba podporovať náš underground. Svoj zámer chce uskutočniť v rámci projektu Hlukoskop, kde sa bude prioritne venovať našej scéne. Týmto ukazuje metalový paroháč k vám a je na vás, či ho v jeho práci podporíte.