DISTANT SHAPES: “Ľudstvo sa samo vyhubuje a vlastnou hlúposťou napredujeme k sebazáhube!“


Kapelu DISTANT SHAPES tvoria dvaja black metaloví nadšenci, ktorým zachutil melancholicky ladený death metal so silnou atmosférou. Pozval som Igrica a Svarthena na pár rečí, kde sme prebrali ich staré kapely, plány s DISTANT SHAPES, založenie nového štúdia – Cariosus Studio, aj samotné začiatky s metalom.

Začnime od začiatku. Aký je príbeh DISTANT SHAPES?

Igric: Zdar, začiatok bol asi taký, že cca. pred rokom až dvomi, po dlhšej dobe ku mne prišiel na návštevu Svarthen. Kecali sme, že kto na čom práve pracuje a tak sme si púšťali aj nejaké ukážky. Ja som v podstate na ničom konkrétnom už roky nerobil, lebo som bol stále frustrovaný tým, že vo svojich nahrávkach neviem vytiahnuť taký zvuk, aby som s ním bol spokojný. Mimochodom toto obdobie trvalo už od roku 2007. Preto som od tej doby nenahral nič gitarové, čo by uzrelo svetlo sveta. Ako sme sa hrabali v mojich pracovných nahrávkach, tak sme narazili na dve skladby (kt. sa neskôr po otextovaní nazvali „Autumn Fall“ a „Emptiness of Existence“) o kt. ma Svarthen presvedčil, že sú dobré a je škoda ich mať len tak „založené v zásuvke“. Pre mňa to boli len také zvukové testy/príprava na nahrávanie, ktoré som ani nebral ako skladby, ale uznávam, že po naspievaní to je nakoniec celkom schopné. Keďže dve skladby neboli dosť, tak som začal pracovať na ďalších a behom pár mesiacov sme ich mali 8. Ale tie zatiaľ čakajú na dokončenie, otextovanie, naspievanie…

Distant Shapes – „Autumn Fall“.

Hráte a hrali ste aj v kopec známych kapelách. V ktorých ešte pôsobíte? Ktoré kapely na vás zanechali najväčší vplyv?

Igric: Na mňa mal vplyv určite v prvom rade BURZUM. Predovšetkým album „Filosofem“. Keď som mal 14 rokov, tak som si ten album pustil od začiatku až do konca, aspoň raz za deň a to trvalo asi do mojich 16-17 rokov, skutočne takmer každý deň. Ten album bol dôvodom, prečo som začal hrať na gitare a prakticky hneď na to založil projekt IGRIC. Aj keď moje prvotiny boli skôr v štýle albumov „Hvis Lyset Tar Oss“, starého DARKTHRONE, SELBSTMORD – „Some Day the Whole World“ a zo slovenských vecí IMMORTAL HAMMER – „V znamení Perúnovho kruhu“. Pokiaľ sa jedná o inšpiráciu v projekte DISTANT SHAPES, tak to je hlavne stará aj novšia KATATONIA, OCTOBER TIDE, DAYLIGHT DIES, RAPTURE (fin), SLUMBER (Swe), INSOMNIUM a z nemetalových vôd napr.: GOD IS AN ASTRONAUT, LAURA, VALI, SIGUR RÓS, HELIOS, RUSSIAN CIRCLES, HAMMOCK, EF, CLINT MANSELL, CHELSEA WOLFE, DARKHER.

Čo sa mňa týka, tak moja úplne prvá kapela, v ktorej som bol, bola black metalová kapela VALGURUM z roku 2002, ale tá poriadne nefungovala, tak tesne nato som si založil samostatný projekt IGRIC. Ďalej som hral s kamošmi v punkovej kapele REAL ENEMY, ale to bolo len preto, že som nemal s kým hrať black metal. Bola to len zábava ako zabiť s dobrými kamošmi čas. Ja som nás ani nebral ako kapelu, ale len ako partiu kamošov, čo spolu zabíjajú takýmto spôsobom čas. To sme mali tou dobou 15-16 rokov. Keď som mal 16-17rokov, tak jeden dobrý kamoš, ktorého som stretol po dlhšej dobe, začal počúvať BM a tak sme spolu založili 612 SACRIFICES. Bol to jeden z mála ľudí, čo som tou dobou poznal a mal vzťah k BM a kt. vedel na niečo hrať. Koncom roka 2005 som začal chodiť čas od času na net a tam som spoznal Striiboga s kt. sme založili ALATYR. V roku 2007 som cez myspace spoznal Nefastvma a pribral som ho do EINSAMTOD. BTW: Všetky EINSAMTOD albumy a demá boli nahrané v rokoch 2006-2007 aj keď boli naspievané a vydané neskôr. Počas jesene roka 2007 som taktiež založil post-rock projekt s jedným dobrým kamošom, ale ten je pri lade už dlho. Okrem toho mám aj nejaké osobné nevydané nahrávky/demá, ktoré nie sú zaradené pod žiaden projekt, tak možno to raz aj oprášim a niečo z toho bude. Teraz je tu DISTANT SHAPES.

Svarthen: Ja som bol odchovaný na veciach ako HELLOWEEN (samozrejme starý). Potom moja srdcovka EMPEROR, TARTAROS, starý MORTIIS a takisto stará NEGURA BUNGET, JEAN MICHEL JARRE, VANGELIS, tých kapiel je mnoho, ale toto sú hlavné veci, čo ma vlastne dostali ku premýšľaniu nad tým, že začnem s hudbou. Tak za 16 rokov, čo sa pohybujem na hudobnom poli, som fungoval vo viacerých skupinách, ale tak hlavne: AEON WINDS, DISSVARTH, KARPATHIA, NECROHERESY, CONCUBIA NOCTE, najnovšie v DISTANT SHAPES.

Väčšina z nich bola black metalovo orientovaná, teraz však hráte melancholicky ladený death metal. Prečo ste sa rozhodli vybrať týmto smerom?

Igric: Kúpil som si 7-strunovú gitaru a od tej doby ma E ladenie nebaví. Samozrejme, že to je hlavne hore spomínanými kapelami hl. KATATONIA, OCTOBER TIDE, DAYLIGHT DIES a INSOMNIUM. Sú to kapely, ktoré mám veľmi rád už dobrú dekádu a počúvam ich dosť často a tak sa z ich tvorby na mňa niečo nalepilo.

Svarthen: U mňa to je podobne ako u Igrica, okrem tej 7 strunovky. Mám rád takisto starú KATATONIU, SHAPES OF DESPAIR a takisto starý THE THIRD AND THE MORTAL, BETHLEHEM, je toho samozrejme viac. Už dlhšiu dobu som sa pohrával s myšlienkou skúsiť urobiť niečo v tomto smere, neskôr sa aj tak stalo a máme tu DISTANT SHAPES.

Nedávno ste vydali EP. Kde ste boli nahrávať, aké piesne sa na ňom nachádzajú a kto ho vydal?

EP so 4 skladbami o dĺžke necelých 19minút vyšlo v poľskom vydavateľstve Werewolf Promotion o náklade 500ks CD. Po novom je tiež dostupné aj na bandcampe slovenského labelu Tryzna Rroduction, kde sa dá vypočuť, prípadne stiahnuť – https://tryznaproduction.bandcamp.com/album/autumn-fall-ep

Playlist :
1.Melancholy of Being
2.Autumn Fall
3.Emptines of Existence
4.Burial of Humanity

Nahrávali sme to v Cariosus Studio (https://www.facebook.com/Cariosus-Studio-1739838796272127/), takže každý u seba doma.

Čím sa zaoberáte po textovej stránke?

Svarthen: Textová stránka poväčšine pozostáva zo života, našich pocitov a emócii, častokrát o smrti, pretože je to fenomén, ktorý asi neprestane nikdy byť pre človeka zodpovedanou otázkou, prečo sa vždy musí končiť všetko ňou. Takisto sú o prázdnote duše človeka, nášho okolia vnútorne či vonkajšieho. O tom, ako sa ľudstvo samo vyhubuje a vlastnou hlúposťou napredujeme k sebazáhube.

Vzhľadom na to, že vám EP vydali Poliaci, nechceli ste ho vydať u nás? Či ste išli rovno za týmto vydavateľstvom? Ako sa my zo Slovenska vieme k albumu dostať?

Igric: Mne osobne to je jedno, kde to je vydané. Na Slovensku takúto hudbu aj tak nejako moc ľudí nepočúva a takmer nik nekupuje CD. Naviac je to len EP, na Slovensku by nám EP na 500ks CD nevyšlo a chceli sme to aj vo fyzickej podobe. Aj keď mne osobne by stačilo, ak by to vyšlo len na 100ks.
Na Slovensku by to malo byť dostupné buď cez Svarthena cez náš band-mail: distant.shapes.band@gmail.com, alebo cez https://www.facebook.com/TryznaProduction. Prípadne Svarthen by to mal asi aj so sebou nosiť na koncerty, kde vystupuje so svojimi kapelami napr. AEON WINDS.

Svarthen: Popravde som ani nepremýšľal nad tým – vydať to na Slovensku, v podstate keď sa tak človek zamyslí, nie je tu žiaden label, čo by dokázal kapelu potiahnuť a zabezpečiť jej zahraničnú promotion. Teda, samozrejme okrem Mysticusoveho labelu Hexencave Productions, ktorý má na československé pomery prestížne renomé a odvádza kvalitnú prácu, a pozabudol som na Tryzna production, ktorá nám promuje EP na jej bandcamp stránke.

Pôsobíte zatiaľ dvaja, plánujete rozšíriť svoje rady?

Igric: Vyzerá to tak, že asi priberieme Marthyra, ktorý so mnou hral v projekte 612 SACRIFICES. Hlavným dôvodom je to, že by sme chceli v DISTANT SHAPES použiť niektoré nezverejnené skladby z nedokončeného albumu 612 SACRIFICES a keďže sme tie skladby robili spolu a niektoré aj komponovali spolu, tak sme sa rozhodli, že by mohol na celom albume nahrať basovú linku a ktovie, možno aj spolu znova niečo nové stvoríme. Či sa k nám pridá natrvalo alebo len ako hosť, teraz ťažko povedať. Gitary budem mať na starosti predovšetkým ja a niečím pravdepodobne prispeje aj Svarthen. Klávesy používať nechcem, podľa mňa to ambientné gitary dokážu dostatočne dobre vykryť, tak ako aj do teraz. Čo sa týka bicích, tak mne vyhovuje automat. Dnes sa už z neho dá vytiahnuť realistický a mne vyhovujúci zvuk, ale predovšetkým to netreba zarovnávať a až tak moc editovať ako živé bicie. Aj keď je možné, že do budúcna niečo odbúcha Svarthen, prípadne niekto iný.

Svarthen: Ako povedal Igric, do budúcna možno live bicie, samozrejme budúcnosť je ešte ďaleko, ale určite to skúsime aspoň na jednej skladbe, nech máme predstavu, ako to bude znieť a podľa toho sa rozhodneme.

Kedy sa môžeme tešiť na debut? Budete tam mať nejakých hostí?

Ak všetko pôjde hladko a bude dosť času, tak hádam do konca budúceho roka to bude aj vonku. Čo sa týka hostí, zatiaľ to vyzerá tak, že by sme tam mali mať aspoň jednu osobu na post vokálov. Kto to je, zatiaľ nebudem hovoriť, aby som to nezakríkol a hlavne preto, lebo to nie je na úplne 100% potvrdené. Jediné, čo zatiaľ poviem o tej osobe je len to, že je zo Škandinávie a pôsobila vo viacerých známejších projektoch.

Cariosus Studio

Založili ste Cariosus štúdio. Čo vás viedli k tomuto kroku?

Igric: Cariosus Studio je kolaboračný projekt medzi nami dvomi, ktorý je hobby nás oboch a slúži hlavne na vlastné účely, ale popritom aj ako spôsob ako ponúknuť kapelám slušný zvuk za menší peniaz. Nie sme síce profíci, ale to nie je ani mnoho slovenských tzv. „profi štúdii“ kt. to o sebe radi tvrdia. Zvukovo pritom nie sme od nich až tak ďaleko a v mnohých prípadoch si dovolím tvrdiť, že sme asi aj na rovnakej úrovni ako mnohé z nich, pričom u nás máte za polovičný peniaz rovnakú a niekedy aj lepšiu kvalitu. Napr. teraz čo robím jednu nahrávku a prepočítam si svoj zárobok na hodinu práce, tak mi to vychádza 1euro na hodinu. Pri druhej kapele mám asi 50centov/hod. Do budúcna asi budem pýtať viac, lebo keď človek pri tom zabije toľko času a nemá z toho skoro nič, tak je z toho trocha demotivovaný. Takže my to nerobíme pre zisk, ale pre pozdvihnutie kvality nahrávok na SVK, bez toho, aby na to kapela šetrila rok, lebo mnoho kapiel nemá toľko pozornosti, čo by mohli mať aj práve pre zlú kvalitu ich nahrávok. Ak by som mal ja možnosť pred pár rokmi nahrávať za taký drobák v takej kvalite ako ponúkame my, tak by som za to bol viac než len vďačný. Taktiež sme do vybavení svojich štúdii investovali tisíce eur (spolu možno aj cez 10 000eur). Tak by bolo fajn, ak by sa tá investícia aspoň z časti aj vrátila.

Svarthen: Ja som začal premýšľať nad štúdiom už dávnejšie, začali sme ho realizovať v roku 2014 s mojim basgitaristom z AEON WINDS/NECROHERESY – Axorisom. Mal som už toho dosť, stále riešiť veci na diaľku a niekam cestovať kvôli nahrávaniu a mixovaniu. Človek už len keď si zoberie cestu do štúdia, ak musí ísť napríklad na stred Slovenska z hlavného mesta, nie je to lacná záležitosť a to nehovoriac o nákladoch, ktoré sú potrebné pre kvalitnú nahrávku. Tak sme si s Axorisom povedali, že ideme do toho a pomaly začneme s prerábkou priestoru (našej skúšobne) a zaobstarávaním techniky potrebnej k nahrávaniu. Tento rok sme dali hlavy do kopy s Igricom, keďže sa poznáme už dlhé roky a zlúčili sme sa pod jedno meno a to je Cariosus Studio. Úlohy v štúdio máme podelené. Čo sa týka nahrávania, mám už niečo za sebou, no za základy vďačím môjmu dobrému kamarátovi Mirovi (Fsm studio Badin), ktorý mi toho v minulosti dosť ukázal a samozrejme stále s ním spolupracujem.

Igric

Aké albumy sa u vás nahrávali a čo najbližšie sa u vás bude točiť?

Igric: Za našimi starými nahrávkami sme spravili hrubú čiaru. Čo bolo, bolo, aké bolo. Každý nejako začína. Mixovať sa človek nenaučí zo dňa na deň, ani z roka na rok. Preto staré nahrávky nebudem ani spomínať, lebo tie po zvukovej stránke za moc nestáli. Oficiálne sa u nás nahrávalo zatiaľ len EP DISTANT SHAPES – „Autumn Fall“. Ostatné veci sú zatiaľ len v štádiu procesu. Práve som dokončil demo pre kapelu SYNAPSE FAILURE, s ktorou sa mi nahrávalo fakt dobre. Koniec koncom aj počuť na výsledku, že chalani sú páni muzikanti, ktorí vedia, čo robia a ako to majú robiť. Myslím si, že aj počin, ktorý vznikol z tohoto nahrávania, hovorí sám za seba. Ukážku plánujem čoskoro uploadnuť na Youtube channel Cariosus Studia a následne na FB. Ešte robím mix pre kapelu KRAHULEC, ale len pár skladieb. Vyzerá to tak, že aj album novej CONCUBIA NOCTE sa bude čiastočne robiť u nás aj s mixom. Samozrejme sa pracuje na novom albume DISTANT SHAPES a popri tom všetkom sa snažím pomaličky robiť na albume IGRIC.

Svarthen: Nedávno som dokončil debutový album NECROHERESY „Asylum“, asi pred mesiacom som dokončil mix a mastering debutového albumu nórskej black metalovej skupiny NATAS. Momentálne pracujem na novom albume AEON WINDS, a začiatkom budúceho roka by mala ku nám prísť nahrávať svoj debut jedna black metalová kapela zo Slovenska.

Čo chcete stihnúť v roku 2017?

Igric: Určite plánujeme dorobiť album DISTANT SHAPES o plnej dĺžke a ja osobne by som chcel konečne dokončiť a donahrávať nový album IGRIC. Aj keď zvažujem, že by som ho vydal ako ALATYR, ale to teraz ešte ťažko povedať, či to budúci rok vôbec dokončím, lebo hotové mám zatiaľ len 3-4 skladby a aj tie sú zatiaľ bez vokálu a textu. Preto zvažujem, že si zavolám niekoho na výpomoc po tejto stránke .

Svarthen: Nový album AEON WINDS, DISTANT SHAPES, DISSVARTH, nejaké koncerty a robiť na novej muzike.

Ďakujeme pekne za vás čas, nejaké slová na záver?

Aj tebe vďaka za čas, za rozhovor a podporu!

Autor: Lukáš „Bukáčo“ Polák – šéfredaktor

Linky na kapelu:
https://www.facebook.com/distantshapes/
http://bandzone.cz/distantshapes

Ak sa Vám naša práca páči, môžete nás podporiť týmito spôsobmi.

1. PayPal Donate Button
2. Prihlásiť sa na odber videí na youtube.
3. Lajknúť našu facebook stránku a nastaviť si upozornenia.
4. Zdieľať naše články a videá.

(Ak sa Vám niečo nepáči, napíšte nám konkrétny prípad a my sa to pokúsime vylepšiť.)

Ďakujeme, že nás sledujete a podporujete, zostaňte s nami.

Komentáre


O Bukáčo

Lukáš "Bukáčo" Polák - šéfredaktor Hlukoskopu. Horlivý fanúšik slovenského undergroundu so záľubou pre tvrdý metal. Podporovateľ všetkých druhov metalu a zberateľ LP/CD/MC chuťoviek. Začínal ako redaktor pre populárny webzine – metalexpress.sk, prispieval aj do časopisu Rock Hard, kde nadobudol skúsenosti a zároveň sa v ňom prebudila túžba podporovať náš underground. Svoj zámer chce uskutočniť v rámci projektu Hlukoskop, kde sa bude prioritne venovať našej scéne. Týmto ukazuje metalový paroháč k vám a je na vás, či ho v jeho práci podporíte.