0N0 – „Snažíme sa, aby hudba aj texty boli menej konkrétne, otvorené interpretáciám a fantázii poslucháčov.“


T.

T.

Z hlbín post-apokalyptického sveta sa vynorilo dielo „Reconstruction and Synthesis“, ktoré je nasiaknuté industriálnou atmosférou, neurotickým nekľudom a ťažobnou metalovou pachuťou. Kapela 0N0 predstavuje pomerne dosť neobyčajný zjav na našej scéne a práve preto mi príde veľmi zaujímavý. Rozhodol som sa preniknúť jej viac pod kožu a tak som pozval na pár binárnych kódov T., S. a A.. Ako to vyzerá v ich tajuplnom svete? Poďme to preskúmať!

Poďme pekne poporiadku. Kedy vznikol 0N0 a za akých okolností?

T.: 0N0 začalo ako jednočlenný projekt, ktorý prešiel v období rokov 2005 až 2011 rôznymi experimentálnymi zmenami. V roku 2011 vychádza debut Path a v roku 2012 EP Plus Ultra. Od tohto obdobia sa v produkcii 0N0, v rôznych pomeroch, miešajú žánre ako doom, death, sludge, post metal apod. spolu s industriálnymi samplami a ambientnými plochami. Okolnosti sú však značne nejasné.

Kedy nastal moment, že si si povedal, že z projektu spravím regulárnu kapelu? Čo ťa viedlo k tomuto kroku?

T.: Neurčité predstavy o živom hraní a ďalších členoch majú pôvod v období vydania debutu. Tieto predstavy sa vykryštalizovali v roku 2013, keď sa ku kapele pridali dvaja plnohodnotní členovia A. a S.. Zmyslom tohto kroku bolo v prvom rade mať zostavu, ktorá by mohla vystupovať naživo. Okrem tejto možnosti, viacerí členovia obohacujú víziu kapely o ďalšie uhly pohľadu, čo sa osvedčilo pri nacvičovaní a dolaďovaní vtedy už vzniknutého materiálu, aj pri jeho následnom nahrávaní a produkcii.

Podľa čoho si si vyberal svojich spoluhráčov?

A.: S mozgom operácie sme sa zbežne poznali už od školských čias, naše vtedajšie kapely mali skúšobne v dnes už legendárnych garážach pod bratislavským Prístavným mostom. So záujmom som sledoval jeho harsh noisové začiatky a experimenty. Niekedy okolo roku 2010 alebo 2011 som ho na jednom z krstov kompilácie Noize Konspiracy oslovil s ponukou, že ak by chcel niekedy urobiť z 0N0 naozajstnú kapelu, mal by som záujem sa pripojiť. Bol to však skôr prejav fanúšikovského nadšenia, nerátal som s tým, že sa to niekedy reálne udeje.

S.: Ja osobne som bol fanúšikom kapely od čias debutu Path a s T. sme o sebe v podstate vedeli cez rôznych známych, takže keď ma oslovil neskôr s touto ponukou, neváhal som, pretože to bola pre mňa nová výzva čo sa growlovania a celkovo vokálneho prejavu týka. Vo svojej predchádzajúcej kapele som totiž hral primárne na basgitaru a vokálom som iba sekundoval speváčke. V 0N0 objavujem, aké je to byť hlavným vokalistom.

S.

S.

0N0 – vždy mi vŕtalo v hlave, že čo to vlastne znamená a ako to vzniklo. Môžete nám to objasniť?

T.: 0N0 je jednoducho slovenské osobné zámeno v strednom rode. Tento názov vyjadruje princíp neutrality, anihilácie protikladov a predstavu bytia nezávislého od duality. Píše sa však s dvomi nulami a písmenom N, čo graficky znázorňuje 0110, binarný kód, ktorý je poukázaním na industriálny charakter hudobnej tvorby.

Poďme k nahrávke „Reconstruction and Synthesis“. Čo je jej hlavnou myšlienkou?

T.: Názov albumu je parafrázou alchýmického Solve et Coagula, teda procesu reintegrácie ľudského bytia na individuálnej úrovni. Rekonštrukciou je rozloženie ľudského ja a syntézou jeho následné znovuzloženie. Snúbením týchto dvoch prístupov sa vynára podstata. Okrem toho, že tieto slová vyjadrujú spomínanú myšlienku, ich forma sa výborne hodí k hudobnej stránke nahrávky.

A.: O týchto myšlienkach pojednáva najmä titulná skladba, niečo viac sa dá dovtípiť z textu, ale v podstate každý z trackov nesie do istej miery túto pečať.

Ako prebiehalo skladanie? Najprv sa tvorila metalová časť albumu a potom tá „industriálna“, či to všetko šlo v ruke v ruke? Mohli by ste nám popísať ako to vznikalo?

A.: Pre nás toto vôbec nie sú oddelené veci, industrial a metal, to spojenie je úplne organické, samozrejmé. Mnoho subžánrov a žánrových kombinácii sa stalo schémou, no industrial nie je v rámci 0N0 separátny žáner či typ zvuku, skôr metóda a prvky s ktorými pracujeme.

T.: Industriálna stránka tvorby 0N0 je prirodzenou a neoddeliteľnou súčasťou výsledného zvuku. Samozrejme, že najprv vznikajú gitary a bicie, teda skôr tá metalová zložka, no už v tomto štádiu skladania rátame s tým, že postupne sa budú pridávať rôzne zvuky synthov a samplov, vďaka ktorým sa zvuk rozrastie do nových dimenzií. Vo všeobecnosti je hudobná tvorba 0N0 založená na vrstvení zvukových hradieb, ktoré sa rôzne preplietajú a dávajú kompozíciám väčšiu hĺbku. Dôležitým elementom je naozaj hlboké ladenie strunových nástrojov a využívanie dvoch a viacerých paralelných gitarových motívov, ktoré často vytvárajú disonantný celok.

S.: Aj napriek tomu, že som väčšinu vokálov naspieval ja, texty a v podstate aj štruktúru a frázovanie má na svedomí hlavne T., keďže materiál vznikol ešte pred mojim príchodom do kapely. Z mojej strany bol teda prínos zatiaľ menší, čo sa kreatívneho procesu týka, ale môžem povedať, že do budúcna sa aj spolu s A. budeme citeľnejšie zúčastňovať procesu skladania.

A.

A.

Pre mňa predstavuje album post-apokalyptickú jazdu svetom, kde je všetko industriálne ladené a ľudia a stroje sa stávajú jedným. Aká bola vaša predstava o albume? Vnímate vaše dielo podobne, či som na kilometre vzdialený?

A.: Snažíme sa, aby hudba aj texty boli menej konkrétne, otvorené interpretáciám a fantázii poslucháčov. Feedback v tomto duchu ako píšeš je pre nás dôležitejší, než prvoplánové hodnotenie páči/nepáči. Určite oceňujeme, keď hudba nie je iba bezmyšlienkovite konzumovaná, keď je poslucháč ochotný sa jej otvoriť. Ja osobne sa s každou skladbou musím najskôr stotožniť, nájsť si k nej cestu, aby som ju mohol potom autenticky podať ďalej.
Asi nechceme odhaliť príliš veľa detailov o našich predstavách, ale rozhodne sú dosť konkrétne. Na druhej strane aj v tomto pomerne úzko nastavenom rámci vnútri kapely má každý z nás svoju vlastnú líniu významov. V mojom ponímaní album rozpráva príbehy o kríze, páde a obnove.

S.: Do určitej miery má album aj pre mňa post-apokalyptickú atmosféru, avšak viac pojednáva o človeku, ako o svete v ktorom človek žije. Aj moja vlastná percepcia konceptu tohto albumu sa ale medzičasom už mierne zmenila a je možné že o niekoľko rokov bude tento album pre mňa predstavovať niečo úplne iné. A v tom spočíva aj moja osobná radosť hrať v tejto kapele.

T.: Ústrednú myšlienku albumu som poodhalil v jednej z predchádzajúcich odpovedí. Ako už bolo povedané, interpretáciu jednotlivých skladieb aj celku radi ponecháme každému poslucháčovi, preto nebudeme zachádzať do príliš podrobných vysvetlení.

Zvuk isto nebol ľahký oriešok. Kde ste boli nahrávať a aký cieľ ste si na začiatku nahrávania kládli?

A.: Album sme si nahrávali a produkovali sami, vznikol prevažne v prostredí našich domovov.
Reampovanie gitár a mastering mal na starosti Milan Malík (M2 Studio).
O zvuku sme mali od začiatku pomerne konkrétnu predstavu, ale samozrejme to vyžadovalo kopu úsilia a času, materiál je pomerne nahustený, takže len mixovanie a vychytávanie detailov zabralo T. mnoho týždňov každodennej práce. Neviem si ani predstaviť, že by sme sa štandardne trepali niekam do štúdia a robili to celé pod časovým a finančným tlakom.
Stretli sme sa aj s názorom, že zvuk albumu napriek tomu nie je dosť čistý, alebo dosť konkrétny, či jasný. Pre nás zvuková stránka nie je len vecou formy, ale integrálnou súčasťou výpovede. Nepokúšame sa silou mocou sprístupniť dielo nalešteným zvukovým obalom, chceme aby ako celok dávalo zmysel. Výsledný hmlistý charakter zvuku bol záležitosťou nášho vedomého rozhodnutia. Špina ostala tam, kde sme ju chceli mať.

Teraz s odstupom času, ako to vnímate? Ste spokojní s dielom, či je tam niečo, čo by ste hneď zmenili?

A.: Myslím, že vždy sa dajú na hotovom diele nájsť veci, ktoré by človek s odstupom urobili inak. Ale určite sme s výsledkom veľmi spokojní, je to náš prvý spoločný album a stále je to pomerne čerstvá záležitosť.

S.: Presne tak a dovolím si povedať, že sa nám podarilo spraviť nahrávku, na ktorej by sa síce dalo určite niečo zmeniť k lepšiemu, ale ako celok znie tak, že nie sme nútení nad tým už rozmýšľať.

Cover

Cover

Album zdobí aj veľmi vydarený cover. Kto je jeho autorom? Je to čisto dielom autora, alebo ste mu dali jasné pokyny?

S.: Autorom je naša kamarátka Lenka Hámošová, ktorá sa venuje dizajnu a čo sa týka tvorby coveru, je tam veľa autorského prínosu z jej strany, ale v kapele sme mali jasnú predstavu, kam by sa to malo uberať, návrhy a pokyny prichádzali od nás pravidelne počas procesu tvorby.

A.: Dizajn a motívy na obale sú úzko prepojené s myšlienkou albumu. Navyše každý song dostal v booklete svoj samostatný vizuálny priestor, mikrovýjav, ktorý je preň akousi metaforou.

Ako prebiehajú vaše koncerty, vzhľadom na to, že vo vašej hudbe je dosť veľká dávka industriálne a ambientne ladených zvukov? Ako to máte vyriešené?

A.: Koncerty hráme v trojčlennej zostave, lead vocal a 2 gitary, obaja okrem toho spievame aj doprovodné vokály. Bicie, klávesové linky a industriálne plochy máme funkčne predmixované do 4 samostatných stôp, ktoré nám slúžia ako podklad. Takýto setup má svoje nesporné výhody, ale aj nevýhody, naše požiadavky na aparát a backline v mieste vystúpenia sú tým pádom trochu náročnejšie než býva u kapiel bežného zloženia zvykom.

T.: Pre upresnenie, na to aby sme boli schopní odohrať náš set potrebujeme priestor s vlastným PA a odposluchmi.

Aké máte plány do budúcnosti? Čo chcete stihnúť v novom roku 2017?

T.: V tomto momente je zložená podstatná časť materiálu pre ďalšie EP a album. EP by sme radi vydali v nasledujúcom roku. Cesta budúcnosti nie je celkom jednoznačná. Určite si chceme, aspoň zatiaľ, ponechať tvár vytýčenú naším aktuálnym albumom, tvorba 0N0 bola však vždy charakteristická širokým žánrovým záberom, čo nám umožňuje značné možnosti manévrovania. Čo sa týka konkrétnej podoby oboch nahrávok, nechajte sa prekvapiť.

S.: Osobne by som chcel dať novým nahrávkam ešte väčšiu vokálnu variabilitu, samozrejme tak aby to sedelo s konceptom skladieb. Cieľom je určite hrávať naživo a vydať ďalšie nahrávky, buď pod našim vydavateľstvom The House of What You See, alebo v spolupráci s iným labelom.

A.: V rámci 0N0 aj mimo neho experimentujeme s najrôznejšími hudobnými formami a zvukovými kategóriami. Na albume sa niektoré z týchto experimentov mihajú v podobe odkazov na tradičnú hudbu z rôznych kútov sveta, či autorských terénnych nahrávok. Napriek tomu, že momentálne je forma 0N0 pre nás jednoznačne ukotvená v metale, čakať od nás možno takmer čokoľvek. A my určite chceme prekvapovať nielen poslucháčov, ale najmä samých seba.

Ďakujem pekne za vás čas, držím palce, aby sa vaše vízie aj naďalej darilo dostať do našich uší. Chcete niečo dodať na záver?

T.: Ďakujeme za rozhovor a Vašu podporu. Hlukoskopu prajeme veľa zdaru v ďalších aktivitách.

Autor: Lukáš „Bukáčo“ Polák – šéfredaktor

Linky na kapelu:
https://www.facebook.com/ono0110/
https://ono0110.bandcamp.com/

Ak sa Vám naša práca páči, môžete nás podporiť týmito spôsobmi.

1. PayPal Donate Button
2. Prihlásiť sa na odber videí na youtube.
3. Lajknúť našu facebook stránku a nastaviť si upozornenia.
4. Zdieľať naše články a videá.

(Ak sa Vám niečo nepáči, napíšte nám konkrétny prípad a my sa to pokúsime vylepšiť.)

Ďakujeme, že nás sledujete a podporujete, zostaňte s nami.

Komentáre


O Bukáčo

Lukáš „Bukáčo“ Polák – šéfredaktor Hlukoskopu. Horlivý fanúšik slovenského undergroundu so záľubou pre tvrdý metal. Podporovateľ všetkých druhov metalu a zberateľ LP/CD/MC chuťoviek. Začínal ako redaktor pre populárny webzine – metalexpress.sk, prispieval aj do časopisu Rock Hard, kde nadobudol skúsenosti a zároveň sa v ňom prebudila túžba podporovať náš underground. Svoj zámer chce uskutočniť v rámci projektu Hlukoskop, kde sa bude prioritne venovať našej scéne. Týmto ukazuje metalový paroháč k vám a je na vás, či ho v jeho práci podporíte.